Kunnanjohtajan tulospalkkio 2016 vuodelta

Useana vuonna olen tuonut esiin, viimeksi 2016 päätettäessä vuoden 2015 palkkiosta, että kunnanjohtajan tulostavoitteissa tulee huomioida voimakkaammin kunnan taloudellinen tilanne ja kunnan tekemä ali- tai ylijäämä. Johtajasopimus on perintöä edelliseltä kunnajohtajalta ja sen automaattinen siirtyminen ilman tavoitteiden painotuksia jäi edelliseltä hallitukselta tekemättä. Johtajasopimus periytyi aikana, jolloin oli jo tiedossa kuntatalouden haasteellisemmat ajat. Asiaa ei ole haluttu nykyisen hallituksen ja johtajan aikana muuttaa, muutoksesta ei ole päästy yhteisymmärrykseen käydyissä keskusteluissa.

Kuntaa on haluttu tuoda yritysmäisempää kulttuuria, siihen kuuluisi palkkioasioissa nimenomaan talouden painottaminen myös johdon palkkioissa silloin kun näistä asioista ja talouteen vaikuttavista tekijöistä vastaa. Palkkio ei ole rahallisesti kovin merkittävä, mutta esimerkin omaisesti kuntalaisten suuntaan toimiva. Nykyinen sopimus poimii rusinat verovaroin leivotusta pullasta.

Kunnan tekemällä tuloksella ei edelleenkään voi rahoittaa investointeja, tällöin ylijäämää pitäsi olla noin 1,5 miljoonaa euroa vuosittain. Kunnan maksuvalmius on huono. Kunta ei killu kuilun partaalla, mutta tässä suhteessa tulokseen perustuvissa palkkioissa taloudellisten tekijöiden huomioiminen olisi kohtuullista nykyistä laajemmin.