Liikennebiokaasu hallituksen tappolistalla

Suomessa ja maailmalla on tai ainakin suomessa oli yhteinen käsitys siitä, että liikenne on yksi merkittävimpiä kasvihuonekaasujen päästäjistä. Valtio onkin kannustanut vähäpäästöiseen autoiluun ja kaasuautot vapautettiin käyttövoimaverosta. Myös maakaasun valmistevero on ollut alhainen.

 

Nyt hallitusta tuntuu vaivaavan muistinmenetys tavoitteissaan. Tuki aiotaan lakkauttaa, koska kaasuautoilu on niin yleistä ?. Yleiseen tasoon riittää siis reilu 400 autoa! Kaasuautot ovat n. 15% normaalia kalliimpia, hallituksen esityksen mukaan päälle asetettaisiin käyttövoimaveroksi 300 euroa. Lisänä maakaasuvero, joka nostaa polttoaineen hintaa 30%. Verouudistus vie lapsen pesuvesien mukana.

 

Tämä on jo suorastaan poliittista tyhmyyttä ja lyhytnäköistä politiikkaa, jolla ei ole mitään tekemistä ympäristökysymysten kanssa, vaan tarkoitus on maksimoida verotuloja. Valtion säkki on pohjaton, mutta keskustelua pitää käydä myös siitä, mihin nyt on varaa. Säkin sisältöä olisi hyvä perata ja arvioida.

 

Nykyiset verokaavailut johtavat siihen, että investoinnit laitetaan jäihin. Alaa ei uskalleta kehittää, koska verolla tapetaan kehittyvä markkina. Ja samalla paras tapa kehittää bioalalle uusia työpaikkoja ja innovaatioita. Biokaasu on ilmaston kannalta paras vaihtoehtopolttoaine, koska kaikista polttoaineista biojäteperäisellä biokaasulla saavutetaan suurimmat CO2-päästövähennykset ja suurimmat ilmansaastepäästöjen vähennykset.

 

Biokaasu pienentää liikenteen, sekä myös hallitsemattomien metaanipäästöjen määrää. ”Vihreässä verossa” häviäjä on luonto, sekä suomalainen työ. Suomen pitkänaikavälintavoite on oltava johtava bioenergian ja tekniikan osaaja sekä energian tuottaja ja viejä. Samalla turvataan kotimaisen energiaintensiivisen teollisuuden selviäminen sekä pienennetään liikenteen aiheuttamia päästöjä.

 

Juhlapuheissa työtä ja innovaatioita muistetaan kuuluttaa, toimet eivät vain ulotu kentälle. Maakaasuverotettaessa on unohdettu täysin teollisuuden kilpailukykyä heikentävä vaikutus, sekä tosiasia siitä, että yleistyäkseen biokaasu tarvitsee jakeluverkon, joka syntyy vain, jos maakasua käytetään ja jaetaan. Kioton tavoitteisiin voidaan pyrkiä innovaatioillakin, ei verottamisella hengiltä. Vero on avattava ja epäkohdat korjattava, virhe on virhe, mutta se muuttuu häpeksi, jos sitä ei voi tunnustaa ja korjata.