Älylle rauhaa koulussakin

Koulujen levottomuudesta on tullut kesto-ongelma. Yksi syy on kännykät. Pitää päivittää, lähettää viestiä, tehdä videota ja käyttää puhelinta kiusaamiseen. Puhelin piru kaveri tässä hommassa aiheuttaen riippuvuutta. Jo 2017 on nostettu esiin vaikutukset kasvuun ja kehittymiseen, silloin mediahuomio sammui.

Suomessa ei olla asiassa ajantasalla. Ranskassa on otettu käyttöön täyskielto. Keskittymiskyvyn häiriöistä ja vaikutuksista aivojen kehittymiseen on tutkittua tietoa. Nämä ovat faktoja. Vaikutukset ovat laajat. Ongelmana on jatkuva tarkkavaisuuden kohteen vaihtelu ja keskittymisen katkonaisuus. Kaikesta tulee lyhytjänteistä ja kyky keskittyä oppimiseen heikkenee. Moniosaisiin ohjeisiin tai tehtäviin ei pystytä keskittymään, koska ensimmäisen ohjeen jälkeen ei muisteta loppua. Kolmiosainen tehtävä vaatii kolme opastusta.Vaikutukset ovat yksilöllisiä. Toisille koukku on terävämpi kuin toisille.

Suomessa ei voida asettaa kännyköiden käytön täyskieltoa koulussa. On käsittämätön tulkinta, että yksi lapsi voi määrätä, että tämä ei käy. Elämässä tulee valtavasti tilanteita, joissa vastaava käytösmalli tulee johtamaan haasteisiin. Osa oirehtii sitten mieleltään. Aikuisten tehtävä on kasvattaa, asettaa rajat ja tukea resilienssin kasvua. Totaalikielto vaatisi lakimuutoksen, eikä varmasti sellaisenaan ole hedelmällinen. Koulussa terävämpi mahdollisuus rajata käyttöä tulisi tarpeeseen, opettajilla on muutakin tehtävää kuin huomautella kännykän käytöstä. Kännykkä parkkiin laukkuun, lootaan tai sitten pois. Piste.

Kännyä perustellaan tulevaisuustaitojen oppimisella. Varmasti näinkin, taitoja voi opetella koulun laitteilla, ilman omia sosiaalisenmedian sovelluksia ja niitä opetellaan vapaa-ajalla jatkuvasti. Lapsien levottomuudesta ja sosiaalisista ongelmista puhutaan kulumiseen asti. Mutta ilmeisiin ongelmiin ei puututa. Ihmeellistä. Jos ja kun reaktiot kieltoon menevät yliäyräiden, kertoo sekin ongelman laajuudesta. Ei älylaitteiden ole tarkoitus tehdä ihmisistä älyttömiä