Verotus estää bioenergian kehittämistäBiodiesel on edullinen ja ympäristöystävällinen energianlähde, jota voidaan valmistaa monista eri raaka-aineista. Sitä voidaan valmistaa mm. ravintoloiden paistoöljystä, kylmäpuristetusta rypsiöljystä esteröimällä ja jopa puubiomassasta. Lopputuotteena saadaan biodieseliä, joka soveltuu hyvin dieselmoottoreihin sekä lämmitysöljyä käyttäviin laitteisiin.Biodieselin ominaisuudet kehittyvät ja käytettävyys paranee. Biodiesel on rikitöntä ja sen käyttöllä voidaan alentaa kasvihuonekaasupäästöjä. Biopolttoaineet ovat ympäristönäkökohdat huomioon ottavia liikenne- ja lämmityspolttoaineita, joilla voidaan vähentää riippuvuutta tuontienergiasta ja edistää aluellista energian huoltovarmuutta, että työllisyyttä. Vain työllisyys tuo hyvinvointia ja sitä kuuluisaa ”jakovaraa”. Pienet kunnat, kuten Pyhtää hyötyvät yrittäjyyden tuomasta hyvinvoinnista. Bioenergian eri sovelluksissa on runsaasti mahdollisuuksia. Kunnan bioenergia ja kaukolämpöhanke on hyvänä esimerkkinä, jos metsähaketta hankitaan paikallisilta toimittajilta. Biodiesel on rikitöntä, mutta silti siitä maksettava runsasrikkisen dieselöljyn valmistevero 34,59 senttiä litralta. Valmistevero on 16,8 % korkeampi kuin vähärikkisen fossiilisen dieselöljyn valmistevero. Tämä johtuu siitä, ettei biodiesel kuulu tullitariffin nimikkeeseen 2710. Monissa EU-jäsenvaltioissa biodiesel on jo valmisteverotonta. Suomi silti porskuttaa kehityksen jälkijunassa. Kansaa hyödyttäviä EU-päätöksiä ei haluta soveltaa. Ensin tarvitaan EU-tuomioistuimien päätöksiä ja sittenkin harataan vastaan viimeiseen saakka. Tekeekin mieleni kysyä, kuka maksaa valituksista ja selvityksistä aiheutuvat kustannukset? Veronmaksajat tietenkin |