E10 viinamoka

Suomen linjauksien mukaan olemme maailman ensimmäinen hiilineutraalimaa, näillä “vihreillä”toimilla me sitä kohta olemmekin. Ei ole pelkoa, että teollisuus täällä saastuttaisi tai töitäkään tarjoaisi. Selvää on, että päästövähennyksiä tarvitaan, mutta ainoa kestävä tie globaalisesti ja kansallisesti on edetä rintarinnan muiden maiden kanssa. Hallituksen on hyvä muistaa, että emme istu pokeriringissä nokittamassa muita. Varsinkin kun tämän Casinon rahat tulevat veronmaksajien taskuista.

Yksi hätäisimmistä päätöksistä tehtiin E10-bensiiniin siirryttäessä. Saksassa E10-bensasotku aiheutti hätäkokouksen, Suomessa mitään ongelmaa ei ole. Kuten ei ollut Calmette tahi Sikapiikki rokotuksissakaan, viimeiseen asti totuus kiellettiin.

Tukimuksien mukaan E10 kasvattaa kulutusta jopa 30% eikä todellisia pitkäaikaisvaikutuksia autoille tiedetä. Lisäksi vene- ja muille pienmoottoreille viina ei sovi sen paremmin kuin käyttäjilleenkään. Selvää lienee kuitenkin se, että 2-tahtisille ja kaasutinmoottoreille E10 on myrkkyä, vanhemmissa moottoreissa ja ajoneuvoissa riskit ovat olemassa. E10 bensan alkoholi sitoo itseensä vettä ja sillä on liuottava vaikutus, joka bensan lisäaineiden kanssa muodostaa tutkimattomia yhdisteitä. Näitä ei ole huomioitu missään suosituksissa.

 

E10 etanoli liuottaa polttoainejärjestelmästä likaa ja itse järjestelmän osia, vuodot voivat aiheuttaa vakavia vaaroja. Etanoli vie mennessään myös suojaavan öljykalvon, jolloin pinnat moottorissa ja polttoainejärjestelmissä ovat herkkiä korroosiolle. Tästä monilla vanhoilla päristelijöillä on tietoa, “tenttuakaan” ei sentään ihan 10% käytetty, niinkuin nyt. Päästömääräyksien mukaan monet moottorit on säädetty ns laihalle. Etanoli nostaa polttoaineen happipitoisuutta ja seoksen jäädessä liian laihaksi aiheuttavat kuumat pakokaasut moottorivaurioita. Etanoli sitoo myös itseensä vettä ja talvisessa käytössä voi tulla yllättäviäkin ongelmia. Edellämainuttuja esimerkkejä on vähätelty, muissakin maissa etanolilla on ajettu.

 

Totta. Mutta polttoaineet eivät ole verrannollisia. Raaka-öljy on erilaista ja etanolin raaka-aineet vaihtelevat nekin. Ja kyllä näissä maissa on raportoitu korkeampia moottorivauri prosentteja, mutta todistamisen taakka on ollut kuluttajalla. Lopputuloksen voi päätellä, ennakkotapaus poikisi valtavat korvausvaateet.

Ilmastohaasteisiin on pakko vastata. Mutta vastaus pitäisi olla liikenteenosalla biokaasun jakeluverkon ja tuotannon kehittämisessä. Tässä vain “vihreä”vero estää kehityksen, koska ilman maakaasua verkko ei kehity. Myös diesel tarjoaisi mahdollisuuden biokomponentin lisäämiseen ja sitä voitaisiin valmistaa suomessa kestävällä pohjalla. Dieselin tiedetään sopivan lähes 100% moottoreille ja antavan jopa perinteistä diselöljyä paremmat voiteluominaisuudet. Molemmat vaihtoehdot vähentäisivät kasvihuonekaasuja ja toisivat työtä kotimaahan. Asiantuntemus näillä aloilla toisi myös kipeästi kaivattua palveluviennin kasvua.