Tulospalkkioita ja bonuksia
Pyhtäänlehdessä 09.02.2016 avattiin päätöksentekoa liittyen
mm. kunnanjohtajan tulospalkkioon. Pakko sanoa, että havaittavissa oli selittelyn
makua. Palkkiota on syytä tarkastella nykyisessä taloustilanteessa
kriittisesti. Sanoin Yle Kymenlaaksossa jo edellisten kuntavaalien alla, että
tulospalkkaus on kyllä hyvä, mutta kuntatasolla hankalasti toteutettavissa.
Ongelmana on selkeät ja tasapuoliset arviointikriteerit. Minä lähden siitä,
että talouden tulee olla tavoitteissa aina ykkösenä. Tätä toin esiin vuonna 2014
palkkiota hyväksyttäessä ja niin nytkin, mitään muutoksia ei ole saatu aikaan
tällä välin. Palkkion valuvirhe sattui jo edellisen johtajan aikana. Häkämiestä
palkatessa ei olisi päästy vaadittuun palkkatasoon ilman palkkiota, Häkän
lähtiessä palkkio siirtyi edelleen, eikä perusteita älytty arvioida riittävästi
uudelleen.
Nyt Kunnanjohtaja saa kuraa niskaan, vaikka vastuu asiasta
on täysin päättäjien. On aivan turhaa piilotella heikon talousympäristön, johtajasopimuksen
tai kuntastrategian takana. " Johtajasopimuksilla ei ole lainsäädännöllistä
pohjaa, joten niiden sitovuus on luonteeltaan lähinnä poliittista ja
moraalista. Kuntaliiton verkkojulkaisu 2008, Johtajasopimus kuntajohtamisen
välineenä."
Tulospalkkio ei ole mitenkään "siirrettyä palkkaa", vaan
palkkio hyvästä tuloksesta. Nykyisellään se on sopimuspalkkio ja näillä kriteereillä
se maksetaan lähes täysimääräisesti aina. Kuntastrategia ei edellytä kunnalta
alijäämää lähes 2 miljoonaa euroa. Silloin kun talous vetää ja kunta tekee
taloudellisesti hyvää ja ylijäämäistä tulosta, ovat palkkiot paikallaan
tehdystä työstä. Kunta ei kuitenkaan ole muusta työelämästä erillinen yksikkö,
vaan sielläkin pitää samojen talouden realiteettien päteä kuin muillakin
sektoreilla.
Huonoina aikoina ei voida vain sanoa, että syyt ovat
ulkoisissa tekijöissä ja siksi kaikkia tavoitteita ei saavuteta ja koska syyt
ovat ns. "meistä riippumattomia" on palkkiot aina maksettava. Yksityisellä
sektorilla ulkoiset tekijät vaikuttavat automaattisesti maksettaviin
korvauksiin sekä myös työntekijämäärään. Kunnan palkkioiden ja tavoitteiden on
elettävä ajassa ja paikassa. Jos tavoitteita ei haluta muuttaa, on palkkio
lähinnä korruptiota.
Samassa lehdessä oli juttua myös Cursorista. Cursorille ei
ole syytä maksaa ylimääräistä korvausta jäsenmaksun lisäksi. Syy on
yksinkertaisesti se, että mainitut asiat kuuluvat sen perustehtäviin ja
mahdolliset palkkaukseen liittyvät asiat ovat yhtiön sisäisiä. Jos Pyhtää ei
osakkaana saa kehitysyhtiöltään tarvitsemiaan palveluita muuten, on yhtiön
toimintaa arvioitava kriittisesti. Ensimmäiseen asiaan linkki tulee päälle
satavasta kurasta. Tämä aloite herättää saamani palautteen valossa arvostelua
Cursoria kohtaan, vaikka meille annettujen tietojen mukaan aloite asiassa oli
ihan kotikutoinen. Epäilen kuitenkin, että palkkio olisi mennyt lävitse ainakin
joissakin ryhmissä, jos mukana olisi olleet muutkin kunnat.